9 клас
Дистанційне навчання із зарубіжної літератури 
Тема: Шолом - Алейхем. "Тев'є-молочар".
Тема історичного зламу, що пройшов крізь долю людини і народу на межі ХІХ-ХХ ст. Образна система твору "Тев'є-молочар".
Завдання:
1. Опрацювати матеріал підручника про письменника (с. 270-271, автор - Міляновська Н.)
2. Перегляньте відеопрезентацію про Шолома-Алейхема
3. Цікаві факти з життя і творчості Шолома-Алейхема
4. Шолом-Алейхем і Україна.
Великий єврейський письменник Шолом-Алейхем (Шолом Нохумович Рабинович) народився 2 березня 1859 року в Україні, у м. Переяслав (тепер Переяслав-Хмельницький), у родині крамаря. Шолом-Алейхем — літературний псевдонім письменника, так при зустрічі вітаються євреї. У перекладі ці слова означають: «Мир вам».
Батько письменника був людиною м’якого характеру, любив сім’ю і особливо — маленького Шолома. Пізніше Шолом-Алейхем присвятить батькові чимало сторінок, написаних з великою любов’ю. Через деякий час після народження Шолома сім’я Рабиновичів переїхала з Переяслава у містечко Воронків, що знаходилось неподалік, де пройшло дитинство письменника. У своїх творах він зробив безсмертним рідне містечко під узагальненою назвою Касрилівка (від поширеного в єврейському бідняцькому середовищі імені Касрил).
Шолом-Алейхем любив Україну, де українці та євреї здавна жили й працювали поряд. В оповіданні «Пасха на селі» він любовно змалював дружбу українського та єврейського хлопчиків — Хведька та Файтла. В ліричній повісті «Пісня пісень» єврейський юнак Шимек зворушливо говорить про українську природу, як про рідну: «Я бачу небо, відчуваю теплий вітерець, чую, як пташки щебечуть, цвірінькають, літають над нашими головами. Це — наше небо, наш вітерець, наші пташки, все наше, наше, наше!»
Брат письменника у своїх спогадах пише, як високо цінував Шолом-Алейхем Тараса Шевченка, як зберігав у своїй бібліотеці «Кобзаря», любив, знав напам'ять українські пісні, Шевченкові «Думи мої, думи», «Як умру, то поховайте», «Реве та стогне Дніпр Широкий»... Письменник спілкувався з видатними діячами української культури — його сучасниками, зокрема, з Михайлом Коцюбинським, композитором Миколою Лисенком.
5. Вшанування пам'яті.





П.С. На фото - автор фотографії - Олена Залізницька.
6. Історична довідка.
Чому відбуваються погроми євреїв?
Історично склалося так, що доля єврейського народу багато століть була пов’язана з Україною.
Наприкінці XVIII століття у Російську імперію включається багато земель, на який формується “Смуга єврейської осілості”. В першу чергу на українських, білоруських та литовських. “Смуга осілості” включала в себе саме ці землі. Здебільшого українські. Це був абсолютно програшний шлях. Причин для створення смуги в російського уряду було кілька. Перша – економічна. Вважалося, що “злі й погані юдеї” заважають християнським купцям торгувати, мовляв, через це погіршилась економіка імперії. А зовсім не через те, що люди, які нещодавно були підданими Польської держави, раптом опинилися на окупованих землях.⇩
Друга полягала в тому, що частина єврейського населення підтримувала польські повстання. Треба було обмежити території, на яких євреї могли жити. Єврейському населенню заборонили жити на території великих міст і маленьких сіл. Залишались малі містечка. І це обмежувало сферу праці. За часів польського панування єврею віддавали ті роботи, що “негожі християнину”. Наприклад, давати позики.
У Києві була давня і велика єврейська громада. Євреям Києва кілька років поспіль казали, що вони мали продати все своє майно і виїхати. Однак, єврейська громада Києва була потужною. І впродовж усього XIX століття відбувалась ця велика боротьба за існування. Був “платіж коробочного збору” на право мати кошерного м’ясника. Велика частина збору йшла на утримання поліції, яка здійснювала грубі обшуки, щоб знайти нелегальних євреїв. Тобто вони займалася утисками євреїв, які їм платили.
І ось приїздить Шолом-Алейхем, не маючи прописки. А перед тим відбувається погром 1881 року. І стара київська єврейська громада до цього була неготова. А погром – це не просто пограбували та скло побили. Ні, це реальне нанесення травм, інколи травм несумісних з життям. Це не був найстрашніший єврейський погром, бо найстрашніший станеться пізніше. І Шолом-Алейхем його побачить. Київські погроми сильно вплинули й на іншу київську єврейку та четверту прем’єрку Ізраїлю – Голду Меїр. Її родина виїхала з Києва саме через погроми. І родина Шолом-Алейхема зробила так само у 1905 році.
Цей міжпогромний період між 1881 і 1905 роком – це роки, коли письменник дуже часто мешкає у Києві, знімає тут квартири, його дружина тримала дантистський кабінет на Великій Васильківській. Це було цікаве місто; у ньому не можна було жити євреям, але тут була чимала єврейська громада. Їхнім переважним заняттям була торгівля. Продавали все: і насіння соняшника, і сухофрукти, і морозиво…Великим святом у євреїв вважалася субота. В цей день вони не працювали, а на столі в кожній родині обов’язково красувалася запечена курка. На свята, у вихідні євреї гарно співали, грали на скрипці, танцювали.
Незважаючи на дискримінацію євреїв (зокрема ,так звані «смуги осілості, які обмежували їхнє право жити та навчатись у будь-яких містах та закладах), роль представників цього народу в економічному та культурному житті України була величезною. Чимала частина промислового, торговельного та банківського капіталу була зосереджена в руках підприємців – євреїв. В Україні видавалися книги, журнали та газети єврейською мовою, існували єврейські театри. У Житомирі було відкрито єврейський учительський інститут.
Та під час війни фашисти жорстоко розправлялися з євреями. З ними поводилися дуже жорстоко, розстрілювали. Нерідко, ризикуючи власним життям, українці рятували євреїв, надавали їм притулок.) Саме в цей час була написана книга " Тев’є-молочар" (1894 – 1914).
7. Знайомство із повістю Шолома-Алейхема "Тев'є-молочар". Паспорт твору. Сюжет твору.
В багатьох творах Шолом-Алейхема його героями є євреї та українці. Діють вони і одному з його найвідоміших творів «Тев'є-молочник».
Він був одним із найулюбленіших героїв і самого автора. В образі Тев'є уособлено образ єврейського народу, який, незважаючи на всі злигодні, що випали на його долю, не пригнічений почуттям приреченості, а сповнений оптимізму та життєвої сили. Тев'є з радістю працює на землі, міцно стоїть на ній, він фізично й морально здоровий, життєлюбний. Скільки лиха падає на його голову, особливо останнє — вигнання з села за царським указом, що забороняв євреям працювати на землі,— але він гордо тримає голову, залишається неподоланий... Весь твір складається з серії оповідань, поєднаних головним персонажем. Вони складаються з колоритних монологів Тев'є, в уявній розмові з Шолом -Алейхемом у різний час.


8. Прочитайте повість Шолома-Алейхема "Тев'є-молочар" (підручник, с. 273-280)
9. За бажанням прослухайте аудіокнигу Шолом -Алейхема "Тев’є-Молочар"
10. Робота в зошиті.

11. Перевіряємо свої знання за допомогою інтерактивних вправ у Learningapps: ⇓
Для допитливих
Твори Шолома-Алейхема шанують на Україні, а Тев'є зі сцени говорить українською. (Промо-ролик)
Богдан Ступка - найкращий Тев'є на світі
Телевистава (1 серія)
Телевистава (2 серія)
Використана література:
- відкриті інтернет джерела;
- інформаційні картки Гвоздікової О., Свинар В., Залізницької О.
- https://dovidka.biz.ua/tev-ye-molochnik-analiz-tvoru/
Немає коментарів:
Дописати коментар