10 клас
9. Оскільки у вашому підручнику немає тексту, пропоную прочитати тут ⇓
Дистанційне навчання із зарубіжної літератури
Тема: Моріс Метерлінк. М. Метерлінк як теоретик і практик "нової драми". Ідея одухотворення життя й відновлення зв'язків у драмі-феєрії М.Метерлінка "Синій птах". Особливості розвитку сюжету казки-феєрії. Символіка образів.
Завдання:
Пригадайте !
В чому особливість нової драми? В 9 класі ви ознайомилися з особливостями розвитку драматургії на межі ХІХ- ХХ століть.
1. Опрацюйте статтю в підручнику "Драматургія кінця ХІХ- поч. ХХ століття "с. 232-233
2. Повторення вивченого у 9 класі за допомогою інформаційних карток.
3. Пригадати матеріал ви зможете за допомогою відеопрезентації А. Химинець "Нова драма"
4. 0знайомтеся із основними віхами життя і творчості М. Метерлінка, підручник с. 234-242
5. Для кращого запам'ятовування життєвого і творчого шляху М. Метерлінка допоможе експрес урок О. Ніколенко
6. Випишіть «Топ-10 цікавих фактів» про життя і творчість письменника (письмово в зошиті)
7. Словникова робота
7. Буктрейлер "Синій птах"
8. Екскурсія до драми -феєрії "У пошуках синього птаха..."
9. Оскільки у вашому підручнику немає тексту, пропоную прочитати тут ⇓
10. Для кращого запам'ятовування тексту пропоную аудіокнигу ⇓
11. Зрозуміти, наскільки ти уважний читач допоможе вправа "Доповніть речення" (виконати письмово в зошиті).
** Писати номер запитання і відповідь.
12. Символіка образів
Усі образи в п’єсі можна умовно поділити на дві групи: образи з реального світу і міфологічно-казкові. Однак автор порушує межу між реальним та ірреальним, тому кожний із персонажів отримує особливий символічний зміст.
Наприклад, Тільтіль і Мітіль — це не просто діти, а уособлення думки письменника про могутність людської природи, про здатність особистості духовно відроджуватися. Герої нічого не бояться, вони мужньо дивляться в обличчя Долі, підкоряють природні стихії, перемагають смерть. Не випадково вони перебувають у центрі твору. Автор вірить у майбутнє людства, у здатність молодого покоління відкрити таємниці буття.
Символічно, що сусідка Берленґо перетворюється уві сні на фею Бери- люну, а образ Великої Материнської Любові нагадує Тільтілеві його матір. У такий спосіб драматург звертає увагу на те, що в кожній людині є щось чарівне, нерозгадане, дивовижне: «Людина — найвище божество»,— ці слова неодноразово повторюються у творі.
У п’єсі оживають предмети, рослини, тварини. Прийом олюднення символізує ідею Метерлінка про те, що світ живий. Він рухається, розвивається, і людство має докласти чимало зусиль, щоб зрозуміти цей світ та навчитися жити в злагоді з ним.
Абстрактні образи (Темнощі, Блаженства, Радощі та ін.) уособлюють приховані сторони людської душі — як темні, так і світлі. Письменник доводить, що людина перебуває в центрі духовної боротьби, яка триває не тільки у світі, а й у її серці. Від наслідків цієї боротьби, від перемоги людяності залежать сучасне й майбутнє.
Особливого значення у творі набувають образи Душі Світла і Синього птаха. Це символи моральної мети людства, яка, на думку М. Метерлінка, повинна спонукати його до пошуків і розвитку. У п’єсі Душа Світла веде за собою дітей, показуючи їм, висвітлюючи найпотаємніші куточки буття. Світло зрештою перемагає Ніч, просвітлюються й душі героїв.
Образи-символи в п’єсі та що вони символізують?
■ Синій птах є символом щастя.
■ Пес — утілення відданості, готовності до самопожертви.
■ Кіт — символ улесливості, підступності, зрадництва.
■ Хліб — уособлення слабкодухості.
■ Душа Світла — утілення справедливості, символ пізнання нового.
■ Вогонь — уособлення відчайдушності.
■ Двері — символ незнання.
■ Блаженства — це відображення самовдоволення тощо.
13. Трактування фіналу драми-феєрії «Синій птах»
«П’єса не закінчується, коли падає завіса після шостої дії: справжній фінал — поза її межами... Справа кожного читача чи глядача — самому дійти до цього фіналу через особисту творчість»,— стверджував Г. Ібсен.
Щастя — багатогранне, воно в усьому, що нас оточує: у природі, у родині, у хатньому затишку, у щоденній праці, у дружньому спілкуванні, у допомозі оточуючим та віддаванні свого тепла людям. Тому Синього птаха герої п’єси М. Метерлінка знаходять удома, біля себе, що також дуже символічно. Щастя полягало не лише в пізнанні природи та світу, в осягненні істини. Воно — у добрих справах, які слід робити для ближніх.
Синій птах — це символ Щастя і непізнаної Таємниці життя, яких завжди прагнуло людство. Тільтіль і Мітіль ніде не могли знайти чарівного Птаха. Кілька разів їм здавалося, що вони вхопили його, однак Синій птах так і залишився мрією. І все ж мрія про Щастя, за словами Метерлінка, не є марною, тому що вона рухає людство вперед.
14. Підготуйте характеристику головних героїв
15. Узагальнення (усно)
1. Чому саме діти — Тільтіль і Мітіль — повинні знайти Синього птаха?
2. Для чого їм потрібен Птах?
3. Що символізує Синій птах? Поясніть символіку синього кольору.
4. Які ще образи-символи є в п’єсі та що вони означають?
5. Чому Душа Світла не завжди може перебувати поруч із дітьми?
6. У який часовий простір потрапляють діти? Про що свідчать три виміри часу?
7. Що першим побачили діти за допомогою чарівного капелюшка з діамантом?
8. Як це пояснює фея Берилюна?
9. Чиї душі першими побачили діти й чому саме їх?
10. Чому деякі герої казки бояться, що людина знайде Синього птаха?
11. Який художній прийом використовує автор для пошуку героями щастя?
12. Про які таємниці дізнаються діти в кожній своїй подорожі часом (Палац Ночі, Ліс, Цвинтар, Сади Блаженств, Царство Майбутнього)?
13. Чому Тільтіль і Мітіль так і не зустріли Синього птаха під час своєї подорожі?
14. Де діти знайшли свого Синього птаха?
15. Чому, на вашу думку, автор залишає Синього птаха щастя в руках у дітей тільки на мить?
16. Напишіть есе "У чому полягає щастя?"
Отже, в зошиті повинно бути:
1. Тема уроку.
2. Скласти «Топ-10 цікавих фактів» про життя і творчість письменника.
3. Характеристика героїв Тільтіль і Мітіль.
4. Вправа "Доповніть речення"
5. Есе "У чому полягає щастя?"
Для допитливих:
Фільм
Використана література:
- відкриті інтернет джерела;
- опорні картки Є.Гвоздікової, О.Радкевич та ін.
- https://scribble.su/zarub_ukr/zarub-lit-10-parashich/31.html
4. Вправа "Доповніть речення"
5. Есе "У чому полягає щастя?"
Для допитливих:
Фільм
- відкриті інтернет джерела;
- опорні картки Є.Гвоздікової, О.Радкевич та ін.
- https://scribble.su/zarub_ukr/zarub-lit-10-parashich/31.html
Багатющий матеріал!!!!!!!!!!!!!!!!!
ВідповістиВидалитиДякую! Користуйтесь на здоров'я).
ВидалитиПані Оксано, вперше натрапила на ваш конспект за "Синім птахом". Він вражає розмаїттям і повнотою викладу матеріалу. Ви диво! Спасибі за вашу працю і за те, що ділитеся своїми знахідками з колегами. Успіхів і творчості на філологічній стезі.
ВідповістиВидалитиЩиро дякую!
Видалитидякую за величезнуууу працю. красиво. змістовно.дякую за допомогу і дозвіл користуватися
ВідповістиВидалитиДякую за відгук! Рада, що матеріал вам став у пригоді)
ВидалитиДякую за Вашу працю. Є все - тільки працювати учням. Змістовно, доступно, творчо.
ВідповістиВидалитиДякую за добрі слова! Так, все заради дітей! Але деколи запитую себе (коли лягаю о 3-ій ночі): "Варто?"(за Ліною Костенко...) Риторичне запитання:)
ВидалитиДуже дякую!
ВідповістиВидалитиБудь ласка!
ВідповістиВидалитиДуже цікавий матеріал. Ви така розумниця. Успіху Вам у роботі, натхнення,здоров'я,а головне - мирного неба над головою та мирної землі під ногами. Щасти Вам у всьому. Бережіть себе і нехай Господь Вас оберігає
ВідповістиВидалитиЩиро дякую за добрі слова! Навзаєм! Миру нам усім та Божої ласки!
Видалити