понеділок, 4 травня 2020 р.

8 клас
Дистанційне навчання із зарубіжної літератури 

Тема: Річард Бах (нар. 1936 р.) "Чайка Джонатан Лівінгстон". Сюжет твору Р. Баха як філософська метафора людського буття. 
Втілення прагнення до високої мети в образі чайки Джонатана. Алегоричні образи повісті.

Завдання:

 1. Ознайомтеся з  короткими біографічними відомості про  Річарда Баха  (підручник с. 232,  автор - О. Ніколенко)





2. Опрацюйте інформаційні картки








3. Історія створення філософської притчі "Чайка Джонатан Лівінгстон"





4. Буктрейлер до притчі Р. Баха "Чайка Джонатан Лівінгстон" (чому потрібно прочитати твір?)




5. Прочитати повість-притчу "Чайка Джонатан Лівінгстон" (підручник, с. 233-248)

6. За бажанням - прослухайте аудікнигу  ⇓

7. Аналіз твору.


             Мартина на ім'я Джонатан Лівінгстон з молодості бентежить звичність існування чайок, які стурбовані лише щоденною боротьбою за виживання. Охоплений пристрастю до вдосконалення, Джонатан цілком віддається вивченню польоту як мистецтва і способу буття, а не як способу переміщення в просторі для видобутку їжі. Джонатан не може змиритися з правилами примітивного існування  мартинів. Будучи вигнаний зі зграї, Джонатан веде ідилічне життя пустельника і нітрохи не страждає від самотності, цілком віддаючись вдосконаленню майстерності польоту.
             Одного разу Джонатан зустрічає двох сяючих мартинів, які забирають його в «більш досконалу реальність» — не Небеса, а наступний, кращий світ, досяжний через власне самовдосконалення. Цей світ населений мартинами, що присвятили себе мистецтву польоту. Джонатан з подивом дізнається, що його завзятість і всепоглинаюча спрямованість у навчанні дозволили йому пройти шлях еволюційного розвитку, на який у звичайних мартинів йдуть тисячі, десятки тисяч життів.
          У новому світі Джонатан знайомиться з Чіанг — мудрим мартином — старійшиною. Чіанг стає наставником Джонатана і вчить його переміщатися зі швидкістю думки в просторі та часі. За словами Чіанг, секрет успіху полягає в глибокому усвідомленні того, що справжнє «я» живе одночасно в будь-якій точці простору в будь-який момент часу і не є в'язнем тіла з обмеженим набором заздалегідь запрограмованих можливостей.
         Чіанг йде у наступний, ще більш досконалий світ, а через деякий час Джонатан приймає рішення повернутися на Землю, щоб передати отримані знання таким же мартинам, яким він сам був колись, щоб поділитися пристрастю до польоту і прагненням до досконалості. Джонатан збирає невелику команду з мартинів, вигнаних зграєю, і починає навчати їх майстерності польоту. Домігшись вражаючих успіхів, вся команда під проводом Джонатана повертається в зграю. Всупереч старанням мартинів — старійшин вони знаходять все більше прихильників і прихильників. Незабаром Джонатан передає свою роль наставника одному зі своїх перших учнів, а сам залишає земний світ, продовжуючи шлях вдосконалення.


Основний конфлікт в творі “Чайка Джонатан Лівінгстон” – це конфлікт між сірою масою людей (Зграя) та особистістю (Джонатан). Зграя вважає, що вони не здатні пізнати сенс життя, бо він недосяжний, вони кинуті у цей світ лише для того, щоб їсти та жити доти, доки вистачить сил. З цим категорично не згоден Джонатан, яким керує жага пізнання: «Тисячі років ми рискаємо в пошуках риб’ячих голів, але зараз нарешті стало зрозуміло, навіщо ми живемо: щоб пізнавати, відкривати нове, бути вільними"

Композиція повісті складається з 3 частин, і це не випадково, бо Р. Бах показав 3 ступені духовного вдосконалення Джонатана.
1-  усвідомлення ідеї свободи;
2-   досягнення досконалості;
3-  прагнення поділитися знанням вищої істини з учнями, щоб вони також втілили ідею Великої Чайки – всеосяжну ідею свободи.

8. Протиставлення Джонатана і Зграї.

З перших рядків твору в текст  входять головні художні опозиції, які, вступаючи в конфлікт, рухають розвиток сюжетної лінії. Це «Зграя --------- чайка Джонатан Лівінгстон»; «матеріальне-духовне»; «їжа-політ»; «море-небо»; «вертикаль-горизонталь».
- Задля чого живуть тисячі чайок? Якою проблемою вони переймаються найбільше?
- Яке рішення прийняла Зграя на раді? Чому?
      Розгляньте порівняльну таблицю.
Зграя
Чайка Джонатан Лівінгстон
«Зграя, що чекала сніданку» (порівн. рос. переклад «Стая имени Завтрака»)
«далеко від усіх, далеко від рибальського човна і від берега, вправлявся в польоті самотній птах - чайка Джонатан Лівінгстон»
«тисячі чайок злетілися до човна, щоб вибороти собі якусь поживу»

«Чайки (...) ніколи не діють нерішуче і не зупиняються в польоті. Спинитися на льоту - це для чайки страшний сором, просто ганьба!»
«Джонатан Лівінгстон - який без тіні сорому знову й знову вигинав напружені крила, щоб летіти все повільніше, а потім спинитися на місці, - був незвичайним птахом»
«Більшість чайок не завдають собі клопоту, аби дізнатися щось про політ, - хіба що найнеобхідніше: як долетіти від берега до їжі та повернутися назад. Для більшості чайок головне - їжа, а не політ»
«А для цієї чайки політ був важливішим за їжу. Джонатан Лівінгстон над усе любив літати»
«любов'ю до польотів (...) не заживеш доброї слави серед птахів» «Навіть його власні батьки дивилися скоса на те, як Джонатан з ранку до вечора літає десь сам-один»

«Чому, Джоне, чому? - питала мати. - Чому ти не можеш поводитись, як усі? Оті низькі польоти - це забавка для пеліканів та альбатросів! Чому ти нічого не їси? Поглянь, синку, від тебе саме пір’я та кістки лишилися» «БачишДжонатане, - мовив батько зовсім не сердито, - скоро зима. Рибальські човни будуть виходити в море нечасто, а риба, що зараз плаває мілко, піде вглиб. Коли вже ти хочеш чогось навчатись, то вчися краще, як здобувати їжу. Польоти - це дуже добре, та з них не проживеш. Не забувай, ти літаєш для того, щоб їсти»
«Ну то й що, мамо? Нехай пір’я та кісткиЯ хочу знатищо можу робити в повітрі і чого не можуЯ хочу знатиоті все» «Кілька днів по тому він намагався поводитисьяк інші чайкитаквін справді дуже старавсяі галасував щосили, коли бився за їжу біля рибальських човнів, і пірнав за шматками риби та хлібними крихтами... Та все було марно. «Яка дурість, - подумав він нарешті - і рішуче кинув насилу здобутого анчоуса голодній старій чайці, що летіла слідом. - Весь цей час я міг би вчитися літати! Адже мені ще стільки треба вивчити!»


«Невдовзі Джонатан знов опинивсь у морі сам-один - голодний, щасливий, жадібний до знань. Він хотів знати все про швидкість польоту - і за тиждень дізнався про неї більше, ніж найшвидша чайка у світі»

9. Дайте відповіді на запитання (письмово в зошиті)


           Отже, мета Джонатана в опануванні техніки польоту – це можливість бути незалежним, вільним. В чому полягає парадокс? Адже чайки від природи літають! Що й чому не задовольняє Джонатана? Вправляючись у польотах, чайка Джонатан Лівінгстон прагне не тільки віртуозної майстерності, а й намагається зрозуміти межу своїх можливостей?Тобто, зрозуміти себе! Він іноді забуває про їжу, його не зупиняють його падіння. Він не просто механічно виконує вправи, він - мисляча чайка! «Річ у тім - зрозумів він нарешті, коли вже був мокрий як хлющ, - річ у тім, що на великій швидкості слід тримати крила непорушно: можна махати крилами лише доти, поки швидкість не перевищує п'ятдесяти миль за годину». Досягнувши поставленої цілі, чайка Джонатан Лівінстон не зупиняється, а ставить нову мету. Джонатан важче переживає не фізичний біль, а біль від поразки. Джонатанові найбільше заважав страх, невпевненість у собі. Тому кожна нова поразка Джонатана насправді є початком досягнення нової мети, нового пізнання: «Короткі крила сокола!» «Недавні роздуми та обіцянки було забуто, ніби їх звіяв могутній стрімкий вітер. Але він не картав себе за те, що порушив слово. Ці клятви - для чайок, що згодні бути звичайними чайками. А той, хто хоч раз торкнувся вершини пізнання, не може зв'язувати себе такими обітницями».


10. Перевіряємо свої знання за допомогою інтерактивних вправ у Learningapps:


11. Творче завдання. 

Опрацьовуємо інформаційну картку - 

Образи-символи у творі.

12. Якщо ви ще не втомилися, то ці інтерактивні вправи для вас: ⇓

1. Річард Бах «Чайка Джонатан Лівінгстон».

 2. Знайди пару : образи твору – символічне значення

13. Підсумок.


Отже, в зошиті повинно бути:
1. Тема уроку.
2. «Топ-5 цікавих фактів» про життя і творчість письменника (письмово в зошиті)
3. Письмові відповіді на пукт №9 
4.Твір-роздум "Для чого ж людині потрібні крила, вона ж не вміє літати?"


Для допитливих

Фільм- фрагмент

Х/ф "Чайка Джонатан ЛІвінгстон", 1973, фрагмент


Культове кіно


Фільм <Чайка по имени "Ричард Бах"'>




Буктрейлер Чайка по имени Джонатан Ливингстон, Ричард Бах


Урок-конспект розрахований на дві години.
Використана література: 

- відкриті інтернет джерела;
- інформаційні картки Гіренко Н., Сич Л., Залізницької О., Гвоздікової О., Рогової І.

                                             



Немає коментарів:

Дописати коментар