8 клас
Дистанційне навчання із зарубіжної літератури
Тема: Річард Бах (нар. 1936 р.) "Чайка Джонатан Лівінгстон". Сюжет твору Р. Баха як філософська метафора людського буття.
Втілення прагнення до високої мети в образі чайки Джонатана. Алегоричні образи повісті.
Завдання:
1. Ознайомтеся з короткими біографічними відомості про Річарда Баха (підручник с. 232, автор - О. Ніколенко)
2. Опрацюйте інформаційні картки
3. Історія створення філософської притчі "Чайка Джонатан Лівінгстон"
4. Буктрейлер до притчі Р. Баха "Чайка Джонатан Лівінгстон" (чому потрібно прочитати твір?)
5. Прочитати повість-притчу "Чайка Джонатан Лівінгстон" (підручник, с. 233-248)
6. За бажанням - прослухайте аудікнигу ⇓
7. Аналіз твору.
Мартина на ім'я Джонатан Лівінгстон з молодості бентежить звичність існування чайок, які стурбовані лише щоденною боротьбою за виживання. Охоплений пристрастю до вдосконалення, Джонатан цілком віддається вивченню польоту як мистецтва і способу буття, а не як способу переміщення в просторі для видобутку їжі. Джонатан не може змиритися з правилами примітивного існування мартинів. Будучи вигнаний зі зграї, Джонатан веде ідилічне життя пустельника і нітрохи не страждає від самотності, цілком віддаючись вдосконаленню майстерності польоту.
Одного разу Джонатан зустрічає двох сяючих мартинів, які забирають його в «більш досконалу реальність» — не Небеса, а наступний, кращий світ, досяжний через власне самовдосконалення. Цей світ населений мартинами, що присвятили себе мистецтву польоту. Джонатан з подивом дізнається, що його завзятість і всепоглинаюча спрямованість у навчанні дозволили йому пройти шлях еволюційного розвитку, на який у звичайних мартинів йдуть тисячі, десятки тисяч життів.
У новому світі Джонатан знайомиться з Чіанг — мудрим мартином — старійшиною. Чіанг стає наставником Джонатана і вчить його переміщатися зі швидкістю думки в просторі та часі. За словами Чіанг, секрет успіху полягає в глибокому усвідомленні того, що справжнє «я» живе одночасно в будь-якій точці простору в будь-який момент часу і не є в'язнем тіла з обмеженим набором заздалегідь запрограмованих можливостей.
Чіанг йде у наступний, ще більш досконалий світ, а через деякий час Джонатан приймає рішення повернутися на Землю, щоб передати отримані знання таким же мартинам, яким він сам був колись, щоб поділитися пристрастю до польоту і прагненням до досконалості. Джонатан збирає невелику команду з мартинів, вигнаних зграєю, і починає навчати їх майстерності польоту. Домігшись вражаючих успіхів, вся команда під проводом Джонатана повертається в зграю. Всупереч старанням мартинів — старійшин вони знаходять все більше прихильників і прихильників. Незабаром Джонатан передає свою роль наставника одному зі своїх перших учнів, а сам залишає земний світ, продовжуючи шлях вдосконалення.
Одного разу Джонатан зустрічає двох сяючих мартинів, які забирають його в «більш досконалу реальність» — не Небеса, а наступний, кращий світ, досяжний через власне самовдосконалення. Цей світ населений мартинами, що присвятили себе мистецтву польоту. Джонатан з подивом дізнається, що його завзятість і всепоглинаюча спрямованість у навчанні дозволили йому пройти шлях еволюційного розвитку, на який у звичайних мартинів йдуть тисячі, десятки тисяч життів.
У новому світі Джонатан знайомиться з Чіанг — мудрим мартином — старійшиною. Чіанг стає наставником Джонатана і вчить його переміщатися зі швидкістю думки в просторі та часі. За словами Чіанг, секрет успіху полягає в глибокому усвідомленні того, що справжнє «я» живе одночасно в будь-якій точці простору в будь-який момент часу і не є в'язнем тіла з обмеженим набором заздалегідь запрограмованих можливостей.
Чіанг йде у наступний, ще більш досконалий світ, а через деякий час Джонатан приймає рішення повернутися на Землю, щоб передати отримані знання таким же мартинам, яким він сам був колись, щоб поділитися пристрастю до польоту і прагненням до досконалості. Джонатан збирає невелику команду з мартинів, вигнаних зграєю, і починає навчати їх майстерності польоту. Домігшись вражаючих успіхів, вся команда під проводом Джонатана повертається в зграю. Всупереч старанням мартинів — старійшин вони знаходять все більше прихильників і прихильників. Незабаром Джонатан передає свою роль наставника одному зі своїх перших учнів, а сам залишає земний світ, продовжуючи шлях вдосконалення.
Основний конфлікт в творі “Чайка Джонатан Лівінгстон” – це конфлікт між сірою масою людей (Зграя) та особистістю (Джонатан). Зграя вважає, що вони не здатні пізнати сенс життя, бо він недосяжний, вони кинуті у цей світ лише для того, щоб їсти та жити доти, доки вистачить сил. З цим категорично не згоден Джонатан, яким керує жага пізнання: «Тисячі років ми рискаємо в пошуках риб’ячих голів, але зараз нарешті стало зрозуміло, навіщо ми живемо: щоб пізнавати, відкривати нове, бути вільними"
Композиція повісті складається з 3 частин, і це не випадково, бо Р. Бах показав 3 ступені духовного вдосконалення Джонатана.
1- усвідомлення ідеї свободи;
2- досягнення досконалості;
3- прагнення поділитися знанням вищої істини з учнями, щоб вони також втілили ідею Великої Чайки – всеосяжну ідею свободи.
8. Протиставлення Джонатана і Зграї.
З перших рядків твору в текст входять головні художні опозиції, які, вступаючи в конфлікт, рухають розвиток сюжетної лінії. Це «Зграя --------- чайка Джонатан Лівінгстон»; «матеріальне-духовне»; «їжа-політ»; «море-небо»; «вертикаль-горизонталь».
- Задля чого живуть тисячі чайок? Якою проблемою вони переймаються найбільше?
- Яке рішення прийняла Зграя на раді? Чому?
Розгляньте порівняльну таблицю.
Зграя
|
Чайка Джонатан Лівінгстон
|
«Зграя, що чекала сніданку» (порівн. рос. переклад «Стая имени Завтрака»)
|
«далеко від усіх, далеко від рибальського човна і від берега, вправлявся в польоті самотній птах - чайка Джонатан Лівінгстон»
|
«тисячі чайок злетілися до човна, щоб вибороти собі якусь поживу»
| |
«Чайки (...) ніколи не діють нерішуче і не зупиняються в польоті. Спинитися на льоту - це для чайки страшний сором, просто ганьба!»
|
«Джонатан Лівінгстон - який без тіні сорому знову й знову вигинав напружені крила, щоб летіти все повільніше, а потім спинитися на місці, - був незвичайним птахом»
|
«Більшість чайок не завдають собі клопоту, аби дізнатися щось про політ, - хіба що найнеобхідніше: як долетіти від берега до їжі та повернутися назад. Для більшості чайок головне - їжа, а не політ»
|
«А для цієї чайки політ був важливішим за їжу. Джонатан Лівінгстон над усе любив літати»
|
«любов'ю до польотів (...) не заживеш доброї слави серед птахів» «Навіть його власні батьки дивилися скоса на те, як Джонатан з ранку до вечора літає десь сам-один»
| |
«Чому, Джоне, чому? - питала мати. - Чому ти не можеш поводитись, як усі? Оті низькі польоти - це забавка для пеліканів та альбатросів! Чому ти нічого не їси? Поглянь, синку, від тебе саме пір’я та кістки лишилися» «Бачиш, Джонатане, - мовив батько зовсім не сердито, - скоро зима. Рибальські човни будуть виходити в море нечасто, а риба, що зараз плаває мілко, піде вглиб. Коли вже ти хочеш чогось навчатись, то вчися краще, як здобувати їжу. Польоти - це дуже добре, та з них не проживеш. Не забувай, ти літаєш для того, щоб їсти»
|
«Ну то й що, мамо? Нехай пір’я та кістки. Я хочу знати, що можу робити в повітрі і чого не можу. Я хочу знати, оті все» «Кілька днів по тому він намагався поводитись, як інші чайки; так, він справді дуже старався, і галасував щосили, коли бився за їжу біля рибальських човнів, і пірнав за шматками риби та хлібними крихтами... Та все було марно. «Яка дурість, - подумав він нарешті - і рішуче кинув насилу здобутого анчоуса голодній старій чайці, що летіла слідом. - Весь цей час я міг би вчитися літати! Адже мені ще стільки треба вивчити!»
|
«Невдовзі Джонатан знов опинивсь у морі сам-один - голодний, щасливий, жадібний до знань. Він хотів знати все про швидкість польоту - і за тиждень дізнався про неї більше, ніж найшвидша чайка у світі»
|
Отже, мета Джонатана в опануванні техніки польоту – це можливість бути незалежним, вільним. В чому полягає парадокс? Адже чайки від природи літають! Що й чому не задовольняє Джонатана? Вправляючись у польотах, чайка Джонатан Лівінгстон прагне не тільки віртуозної майстерності, а й намагається зрозуміти межу своїх можливостей?Тобто, зрозуміти себе! Він іноді забуває про їжу, його не зупиняють його падіння. Він не просто механічно виконує вправи, він - мисляча чайка! «Річ у тім - зрозумів він нарешті, коли вже був мокрий як хлющ, - річ у тім, що на великій швидкості слід тримати крила непорушно: можна махати крилами лише доти, поки швидкість не перевищує п'ятдесяти миль за годину». Досягнувши поставленої цілі, чайка Джонатан Лівінстон не зупиняється, а ставить нову мету. Джонатан важче переживає не фізичний біль, а біль від поразки. Джонатанові найбільше заважав страх, невпевненість у собі. Тому кожна нова поразка Джонатана насправді є початком досягнення нової мети, нового пізнання: «Короткі крила сокола!» «Недавні роздуми та обіцянки було забуто, ніби їх звіяв могутній стрімкий вітер. Але він не картав себе за те, що порушив слово. Ці клятви - для чайок, що згодні бути звичайними чайками. А той, хто хоч раз торкнувся вершини пізнання, не може зв'язувати себе такими обітницями».
10. Перевіряємо свої знання за допомогою інтерактивних вправ у Learningapps:
11. Творче завдання.
Опрацьовуємо інформаційну картку -
Образи-символи у творі.
12. Якщо ви ще не втомилися, то ці інтерактивні вправи для вас: ⇓
1. Річард Бах «Чайка Джонатан Лівінгстон».
2. Знайди пару : образи твору – символічне значення
Отже, в зошиті повинно бути:
1. Тема уроку.
2. «Топ-5 цікавих фактів» про життя і творчість письменника (письмово в зошиті)
3. Письмові відповіді на пукт №9
4.Твір-роздум "Для чого ж людині потрібні крила, вона ж не вміє літати?"
2. «Топ-5 цікавих фактів» про життя і творчість письменника (письмово в зошиті)
3. Письмові відповіді на пукт №9
4.Твір-роздум "Для чого ж людині потрібні крила, вона ж не вміє літати?"
Для допитливих
Фільм- фрагмент
Х/ф "Чайка Джонатан ЛІвінгстон", 1973, фрагмент
Культове кіно
Фільм <Чайка по имени "Ричард Бах"'>
Буктрейлер Чайка по имени Джонатан Ливингстон, Ричард Бах
* Урок-конспект розрахований на дві години.
Немає коментарів:
Дописати коментар